Startpagina

Aangepast zoeken

Lac des Vieilles Forges
mei 2003

Ooit ontstaan uit de oude karperclub op netclubs en door geklets via onze chat, is het dan zo ver, Karperman, Metalman en Kronkel gaan naar Frankrijk.

Zaterdagmorgen om 03.00 uur komt Metal Kronkel op halen. Snel de spullen ingeladen en richting Middelburg gereden, alwaar we na een bakkie koffie Karperman hebben ingeladen en rond 06.00 uur zijn vertrokken naar Lac des Vieilles Forges. Omdat die rare Belgen nog steeds niet weten hoe je een wegwijzer moet plaatsen, hebben we de stad Mons drie keer gezien, voor we weer op de juiste weg zaten en via Charleroi, bij Rocroi Frankrijk binnen gingen. (ook om, maar daar kwamen we op de terugweg pas achter) Daar waar we de eerste wegwijzer naar het meer zien staan, hebben we wat info gevraagd over de vergunningen bij een klein viswinkeltje. Die mensen hebben in gebrekkig Engels uitgelegd dat we een dorpje verder,in Renwez, bij de tabakswinkel  een vergunning konden kopen, wat dan ook zeer snel was geregeld.(zorg voor een pasfoto)

Op naar het viswater, waar we rond 12.30 uur aankwamen snel het bivak opgeslagen en omstreeks 14.30 uur vlogen de eerste boilies richting het water en daar achter aan ook die met onze haken er aan. We hebben ons nog ff lekker geÔnstalleerd op de mooie stek. Omstreeks 18.00 uur, ja hoor, de eerste pieper geeft geluid (ff schrikken natuurlijk )en Metal kan een brasem landen, waarna Kronkel snel volgt met nummer twee. Maar daar zijn we niet voor gekomen. En omstreeks 19.30 uur slaat de optonic van Metal zwaar alarm en de eerste karper kan worden geland, 17 pond een nieuw Pr voor Metal, dat belooft wat te worden deze week. Nog wat gegeten, waarna we rond 22.30 uur vermoeid ons bed in kruipen, direct er weer uit voor een run bij Karperman, helaas deze vis lost. Rond 01.30 uur weer een run bij Karperman, waarna een schub van 12 pond kan worden geland. Rond 06.15 er weer uit, een run bij Metal en weer een spiegel, nu van 20 pond (Pr), terwijl deze vis word gedrild, een run bij Kronkel, helaas deze word gelost.

Om  07.00 uur weer ff naar bed, maar helaas dat gaat ff niet door, want we moeten weer een brasem voor Karperman landen. Alsnog ff naar bed gegaan, op deze manier komen we nooit aan slapen toe. Het weer gaat ziender ogen achteruit, dat word een natte week. Inmiddels zijn we op deze manier weer een dag verder gekomen. Om 07.45 er weer uit voor een run, dat was weer een brasem voor Karperman. (De brasem was wel heel erg gek op boilies). Daarna vielen de aanbeten behoorlijk terug, zal wel door het weer zijn gekomen. We hebben heel veel wind en regen, maar als goedmaker om 16.45 uur een brasem voor Kronkel en om 18.15 uur een Pr brasem van 54 cm voor Karperman en om 23.45 weer een brasem voor Metal. Hierbij vermeld ik, dat we door storm en regen al vanaf 21.30 uur op bed liggen.

We schrijven vandaag 19-05-03 om 00.40 uur nog een brasem voor Kronkel en jawel hoor om 05.45 uur in de stromende regen er weer uit voor een echte run, waarbij we een schub van 14 pond bij schrijven voor karperman die herhaald wordt door een schub van 13 pond ook voor Karperman, nu gaat het lopen denken we, 12.15 uur weer een brasem voor Metal en om 13.10uur een zeelt van 47 cm voor Karperman. 16.00 uur hŤhŤ de nul m.b.t. karper is er voor Kronkel ook af, met een spiegel van 10 pond. En om 16.45 uur weer een brasem voor Kronkel.

De gehele dag regen gehad, alles is nat of vochtig. Ook zijn Metal en Kronkel nog ff wezen shoppen voor levensmiddelen en bier Hahaha!!!20-05-03 om 01.30 weer ons bed uit en een brasem geland voor Metal, daarna hebben we door kunnen slapen, de gehele nacht geen vis alarm meer gehad, wel erg veel regen en wind die behoorlijk aan het draaien is, maar ja al met al wel lekker geslapen. Om 11.00 uur jawel een piepje niet door de wind maar kronkel mocht weer een brasem landen. Verder deze dag geen teken van leven gezien, net bezig met eten en ja hoor 21.00 uur een groot alarm bij Kronkel waarna een spiegel van 21 pond werd geland (nieuw PR).

Het is wel wat droger geworden en we hebben nu zelfs een lekker kamp vuurtje kunnen maken, verder vandaag geen vis gezien. Wel weer met Metal boodschappen wezen doen. Inmiddels is het 21-05-03 en om 03.10 uur ons bed uit om een brasem te landen na een 07.30 uur er mag weer een brasem voor Metal worden bijgeschreven. Wederom vandaag veel wind en regelmatig een flinke bui. Ook zijn Metal en Karperman weer verse levensmiddelen wezen halen en Kronkel is met Metal ook nog ff bij dat vis winkeltje wat haken en onderlijnen wezen kopen, daar we vrij veel verspelen doordat er stronken onder water zijn. Verder vandaag geen teken van onze vriendjes gehad. Tijdens het lunchen krijgen we visite van een Hollander, die aan de overkant in het bos zijn stek heeft, hij weet te vertelen dat ze tot hun enkels in de modder staan en hun vangsten zijn te vergelijken met die van ons, dat geeft de burger weer moed. Wederom een lekker vuurtje gestookt.

Rond 19.30 uur mag Karperman weer een brasem bijschrijven, maar dat is ook alles voor vandaag helaas heeft de regen ons weer de tent in gejaagd. Inmiddels is het 22-05-03 en bijna door kunnen slapen op een verspeelde brasem na. 08.45 uur ons bed weer uit en het regent weer eens. 11.40 uur Karperman mag nog een brasem landen, tussendoor is Kronkel heel brutaal de camping op gegaan en heeft op een toilet zijn behoefte gedaan en lekker gedoucht en zich geschoren (Wat een luxe). Om 12.10 uur heeft Karperman een zeelt mogen landen, daarna tot 17.15 uur allen maar piepjes door de wind maar Kronkel kan nog een brasem bij schrijven. Vandaag dus wederom geen echte grote vangsten wel droog zowaar tot 23.30 buiten bij het vuur gezeten. 23-05-03 om 01.15 het bed uit, run bij Kronkel maar ook deze vis wordt verspeeld, jammer was weer eens een karper. Daarna door geslapen tot 08.15 uur om een zeelt van Karperman te landen. Tot 12.20 uur weer niets, als er weer een brasem het net in gaat door Karperman die dat om 15.50 uur nog een keer doet en om 17.00 Kronkel ook weer een brasem mag binnen halen. Om 18.55 heeft Kronkel nog wat handen arbeid verricht om Metal zijn bed te maken deze was behoorlijk aan het uitscheuren, (i.v.m. gebrek aan naald en draad is dit gedaan met een haak en vis draad en nog gelukt ook) waarna rond 22.15 nog een brasem mag worden geland door Kronkel.

24-05-03 om 00.20 uur mag Metal nog een mooie zeelt landen, waarna omstreeks 01.35 uur Karperman alarm slaat i.v.m. naderend onweer. En daar we geen risico willen lopen tijdens een run door de bliksem te worden getroffen, de hengels binnen gedraaid en ons bed in, liggen luisteren naar het gedonder en de regen die met bakken neer daalt.  Okť vannacht toch lekker geslapen, om 09.00 uur in de stromende regen toch maar weer de hengels uitgegooid. Maar daar kan ik zeer kort over zijn heel veel regen en onze geschubde vriendjes hebben ons heel erg in de steek gelaten. Eigelijk zijn we ook een beetje toe aan de thuis reis hahaha!  Na het eten wordt besloten de hengels vast uit het water te halen en in te pakken zodat we vannacht goed kunnen slapen, dat gebeurt op een van de weinige droge momenten deze dag.Hierna zijn we lekker gaan slapen, in de wetenschap dat we morgen alles nat in moeten pakken. 25-05-03 vanmorgen om 06.00 uur uit bed, zowaar regent het niet en knapt de lucht ook aardig op. Maar de tenten en onze spullen zijn dan nog erg nat, jammer dan toch maar inpakken, als bijna alles is ingepakt nog snel ff bakkie koffie gezet en wat gegeten waarna de laatste spullen worden ingeladen.

Nadat we onze stek nog een keer grondig hebben nagekeken op achter-gebleven spullen en eventueel achter-gebleven afval gaan we rond 08.30 de auto in om weer richting Nederland te rijden. Nu wel gelijk richting Charleroi, wat in Renwez al duidelijk is aangegeven. Dit gaat vlot, na Charleroi, waar het bijna weer mis gaat (Belgen plaatsen uitrit borden op de uitrit niet er ruim voor), richting Brussel en Antwerpen en dan naar Middelburg, alwaar we rond de middag aankomen, na wederom diverse peukpauzes en een tankstop. Nadat we nog ff een bakkie bij Karperman thuis hadden gedaan en na gelukkig Sanka (onze medebeheerster van de karperclub) nog ff  gezien te hebben. Gaan Metal en Kronkel richting Zoetermeer, waar Kronkel rond 15.30 uur netjes wordt thuis gebracht. Rest me nog Metal te bedanken voor het optreden als chauffeur en zijn wagen ter beschikking te stellen als pakezel. Karperman en Metal te bedanken voor het verzorgen van de dagelijkse maaltijd met verse groente, vlees e.d.(dus niets geen fastfood voor het team). Ook onze vrouwen en kinderen bedankt, dat we zo lang afwezig hebben kunnen zijn. Kan ik allen nog zeggen dat Ďt ondanks het slechte weer, een waanzinnige trip is geweest met redelijk veel vis, 7 karpers waaronder voor Metal en Kronkel een nieuw Pr en 4 zeelten ook weer een Pr voor Karperman en Metal en 22 brasems waaronder een nieuw Pr voor Karperman en Metal. Voor hen die denken dat ze er daar wel zonder vergunning vanaf kunnen komen, er wordt streng gecontroleerd. Wij kregen bezoek van een aardige tuinkabouter in een groen pakje, die zich met een grote penning legitimeerde, als zijnde een lid van de "police de peche". U bent gewaarschuwd! De foto's staan in het betreffende fotoalbum. We hopen in het najaar nog een lang weekend (we hebben tenslotte de vergunningen liggen) richting deze prachtige locatie af te reizen. Tot slot nog een kleine kanttekening, daar we van een Fransman moesten horen, dat de echt grote karpers uit dit water werden gestolen, om uitgezet te worden in die belachelijk dure betaal wateren (persoonlijk heb ik hier geen goed woord voor over en zal dan ook NOOIT in zo'n water gaan vissen). Al met al was het een hele leuke ervaring!.

Groetjes Metalman en Kronkel

PS  Toch nog ff melden, waarom ik er een koekoeksound op heb gezet. De hele week hebben we dit geluid moeten aanhoren van diverse van deze vogels en voor onze beleving van deze trip, hoort dit geluid er echt helemaal bij. Als ik het hoor, dan begint het alweer te kriebelen.